divendres, 14 d’octubre del 2011

Trets característics de la llengua oral formal


                   Petita faula de mi mateix

Jo, per exemple, em llevo
cada dia a les set
vint-i-cinc i m’afaito
lentament perquè em vagui
de reprendre, una a una,
les paraules i omplir-me’n
les mans. Són llargs els dies,
llargues les hores lentes,
i ara la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries
            
              
Jo, per exemple, esmorzo
discretament i em rento
polidament la boca,
i tot té un aire plàcid
mentre em vesteixo, i penso
que el món és una cambra
petita, amb quatre mobles
per tota companyia.
Però la gent creix massa
de pressa i tothom perd
el temps en ximpleries.
            
              
 Jo, per exemple, dintre
de poc ja farà vint-
i-tres anys que treballo
vuit hores cada dia,
i he viscut sempre al poble
i he engendrat fills, i estimo
les coses i el silenci
i encara  em vaga als vespres
tot sol al fons de casa
d’escriure algun poema.
Però la gent creix massa
de pressa- ja ho he dit-
i llegeix poc i pensa
molt menys i tothom perd
el temps en ximpleries.

                                                    Miquel Martí i Pol

Avui, a la classe de COED hem estat parlant sobre els trets característics de la llengua oral formal, concretament sobre l’exposició oral.

Les podem dividir amb 3 trets:
  • Tret contextual:
 Caràcter no universal i aprenentatge escolar:
-És una varietat que ha de ser apresa i desenvolupada com el codi escrit.


 Acústica, efímera i produïda en temps real:
-Acústica: Oral
-Efímera: curta de vida, no duradora
-L’elaborem sobre la marxa, hi ha una preparació prèvia.

Context compartit, amb una comunicació relativament unidireccional:
-Espai i temps coincideixen
-Es produeix  feedback
-Important el grau d’interacció emocional i interacció que provoca la mirada.
  • Trets textuals
Formal i generalment monologada:
-Està regit per unes normes
-Parla una sola persona, expositives.

Informativa, planificada i de tema sovint especialitzada:
-Estructurada, preparada, organitzada, etc.
-Utilització d’exemples
-Poca espontaneïtat

Repetitiva i amb una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals
-Tenir clares les idees que vols transmetre i repetir-les. Amb l’escrit, és tot el 
contrari ja que el lector pot rellegir tantes vegades com vulgui.   
-Important el llenguatge no-verbal ja que pot arribar a comunicar molt.

  • Trets lingüístics

 Paper fonamental dels trets suprasegmentals:
-To, volum, ritme, entonació:  tenen un paper molt important.

Ocurrència d’elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts, el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc:
-Canvi d’ordre, pendents de la fonètica, etc

Correcció normativa i ús de la varietat estàndard.

CONCLUSIÓ:
Podem establir una gradació per tant no hi ha una diferencia entre els dos codis. Es pot dir que l’oral i l’escrit no són contraris sinó que segueixen una línea continua i tenen les seves semblances. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada